Nieuwsbrief n°
29
21 maart 2024
21 maart. Op de eerste dag van de lente brengen we graag de lente tot bij jullie. Dialoog 9 bereidt je met de vrolijke 'Circus Polka' van Stravinsky voor op dialoog 10 waarin de mooie bloesemtaferelen van van Gogh dialogeren met de 'Frühlingssymphonie' van Schumann.
Jo en Jan
21 maart 2024
In februari 1942 componeerde Stravinsky voor piano de Circus Polka voor een jonge olifant. In 1944 werd de symfonische versie Circus Polka voor het eerst uitgevoerd in Boston. De componist weet op een meesterlijke manier het groteske en logge van de olifant te combineren met het charmante en gracieuze.
Dit vrolijk muziekstuk vindt een antwoord in werken van impressionistische schilders. Zij hielden immers van het vertier in de stad en daar hoorde de circuswereld uiteraard bij. Edgar Degas en Georges Seurat nemen ons mee naar de circustent. In de prenten van Henri de Toulouse-Lautrec vinden we dan weer de "olifant in vrijheid". Tot slot houden we toch ook even halt aan de Londense South Bank waar de Space Elephant statue van de surrealist Salvator Dali fantasierijke associaties oproept.
_____
In het werk van Robert Schumann heeft de lente een bijzondere betekenis. In 1841 componeerde hij zijn Eerste symfonie in Bes (opus 38), bijgenaamd de Frühlingssymphonie. Voor Robert Schumann en Clara Wieck was het een vreugdevolle periode. Immers, na heel wat tegenkanting, gaf vader Wieck in 1840 uiteindelijk toestemming voor hun huwelijk. Het was het begin van een uiterst creatieve periode voor de componist.
Het eerste deel en de finale van deze symfonie zijn twee typische 'lente'-delen. De ontluikende lente in het eerste deel wordt afgesloten in een mooie pastorale sfeer. In de finale laat de lente zich in volle glorie horen.
Wie beter dan Vincent van Gogh kan in deze dialoog meewandelen langs bloeiende boomgaarden, amandelbomen in bloei en kleurrijke tuinen. We grasduinen in zijn brieven en lezen zijn emoties achter elk beeld.
Schumann en van Gogh: twee zo verschillende werelden die toch meer verwantschap hebben dan we zouden vermoeden. En zoveel is zeker: de vitaliteit van de lente is hun beider inspiratiebron.